Friday, February 27, 2015

DE WEDERGEBOORTE VAN HARRY


-  Je hebt niet veel keuzes meer tegenwoordig. Alles lijkt op elkaar. Jaar in jaar uit investeren in mensen die goed verkopen, maar niet in talent, dat doet ons nu de das om.
-  Konden we maar Harry weer uit de dood laten opstaan.
-  Heb jij nog een idee, Ronald?
-  Nou, dat was precies mijn suggestie: waarom laten we Harry niet terugkeren?

-  Hoe bedoel je dat?
-  Gewoon.  Hij gaat weer boeken schrijven.
-  Maar eh, hij is toch overleden?
-  Uiteraard.
-  Maar… hoe dan?
-  We huren een goede programmeur in. Ik ken er wel een paar die niet al te duur zijn.
-  Programmeur?
-  Hij moet op basis van de boeken van Harry een algoritme ontwikkelen waardoor de boeken van Harry in zekere zin weer geschreven kunnen worden. De meest gebruikte woorden, de meest gebruikte dialogen, de meest gebruikte personages. Ga zo maar door. Dat kun je wel programmeren hoor, fluitje van een cent.
-  En dan?
-  Nou, de uitkomsten van dit programma zijn onze broodteksten. We gaan ze vervolgens herschrijven. Niemand die het verschil zal merken. Zo goed was hij trouwens niet.
-  Maar Harry zelf dan? Gaat er iemand interviews doen?
-  Uiteraard. We laten dan een acteur als hem kleden, met de pijp spelen, een dansje doen tijdens het Boekenbal, interviews geven. Dat is iemand die al zijn opnamen moet hebben bestudeerd. Ik ken wel een paar acteurs hoor, kan je zo de telefoonnummers geven.
-  Maar wie neemt ons dan serieus?
-  Luister: is er een wet waarin staat dat de schrijver moet leven als hij boeken schrijft? Nee toch? Bedenk eens hoe groot het land is dat nog commercieel ontgonnen kan worden. Een concept als Harry kan nog wel dertig, veertig titels publiceren. De draken van titels die hij heeft gemaakt, die is iedereen toch ook vergeten? En de lezers van vandaag de dag zijn veel minder kritisch. Er zullen een paar misperen in zitten, maar ook een paar geheide bestsellers, die deze uitgeverij er weer bovenop zullen helpen. Mooi covertje, diepzinnige titel, ik kan er hier zo wel een paar uit mijn mouw schudden: Het conflict, De dag van gisteren, De triomf van Icarus, Laag water, De horzel.
-  Ja maar ik ben nog niet overtuigd, Ronald. Wie zegt dat iemand het gaat kopen?
-  Zal ik jouw eens de verkoopcijfers voorspellen van A. een schrijver die al is overleden, B. een schrijver die al wereldberoemd is, C. een schrijver met werkelijke eigenzinnigheid, D. een schandaal waar internationale kranten over zullen schrijven.
-  Ja, maar wat met de goede naam van de uitgeverij?
-  Een goede naam? Laat me niet lachen. Alles gaat failliet, heb je dat niet gezien? Wil je overleven, moet je uitdagingen aangaan.
-  Dus een Harry-algoritme ontwikkelen?
-  En het mooie is: die kun je ook weer verkopen. Wil bijvoorbeeld iemand op Bermuda een eigen Harry hebben: dan kun je tegen bedrag X het algoritme aanpassen met wat verwijzigingen naar legenden uit Bermuda. Dit is hoe de literatuur zich gaat heruitvinden en hoe we deze literaire crisis van de eenentwintigste eeuw te lijf te gaan. Het is zowel artistiek als commercieel geniaal. Ik ken nog wel een paar prima verkopers.
-  Ik weet het nog steeds niet hoor.
-  Nou dan ga ik wel naar de concurrent met dit idee.
-  Ho ho… Wat wil je zelf?
-  Uiteraard vijftig procent van alle winst. Het is mijn idee.
-  We moeten er even over nadenken.
-  Over tien minuten is het zestig procent.
-  Wacht, wacht, ja, goed, we gaan akkoord.
-  En na Harry kunnen we Gerard uit de dood laten opstaan, en dan Jan, en ga zo maar door. De mogelijkheden zijn eindeloos. Je moet gewoon niet te veel scrupules hebben als je geld wilt verdienen.
-  Maar da's geen probleem: wij zijn toch uitgevers!
[ Gelach ]

Mijn naam is Bas van der Zon. Ik schrijf literaire komedies. Mijn debuutverhaal Het antitoerismeboekje is als epub en als paperback te krijgen via Bol.com.